Propozycje do wykorzystania

 MASAŻYKI


GDY MI SMUTNO, GDY MI ŹLE,

MAMO, TATO,

MASAŻYKI CHCĘ!

 

Poniżej kilka propozycji wierszyków, które można wykorzystać do wspólnej zabawy, w której wykorzystujemy zmysł dotyku oraz dobry humor!

 

 

 

 

 

Propozycja dla starszych dzieci:

 

Można uczyć się wspólnie z dziećmi wierszyków na pamięć.

Słuchając czytanych wierszyków, dzieci próbują przedstawić, poprzez rysunek treść czytanego tekstu.

 

 

 

Taka forma zabawy rozwija wyobraźnię, wydłuża koncentrację uwagi, ćwiczy pamięć, a przede wszystkim jest dobrym czasem spędzonym ze swoim dzieckiem.

 

Bolesław Kołodziejski

 

 

 

Wierszyki pochodzą z książki opracowanej przez Martę Bogdanowicz ,,PRZYTULANKI czyli WIERSZYKI NA DZIECIĘCE MASAŻYKI I ZABAWY RELACYJNO – RELAKSUJĄCE".

 

 

 

Życzymy miłej zabawy ze swoimi dziećmi!

 

**********


Zachęcamy do wykonywania poniższych ćwiczeń razem z dziećmi. Podane zabawy pochodzą z książki

,,Mamo,Tato ćwiczmy razem" autorstwa Bożeny Borys.

 

 

 

 

 

 

 

 

**********

 

WIOSENNE AKTYWNOŚCI

 

1.  "Kwiaty" - opowieść ruchowa.

Rodzic (opiekun) czyta opowiadanie, a dziecko powoli wstaje (od leżenia do stania na palcach).

Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dziecko skulone leży na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (porusza się), czujesz jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dziecko nadal zwinięte w kłębek - kuca). Czujesz,jak wyrasta z ciebie kiełek (dziecko powoli prostuje palec wskazujący i unosi go nad głowę). Bardzo lubisz jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kropelkę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dziecko staje na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i porusza palcami). Ach, jaka piękna jest wiosna!

 

2. "Barwne obrazy" eksperyment. 

Dziecko z pomocą opiekuna wycina kwiaty z bibuły (jeżeli nie ma bibuły to z białych serwetek) i rysuje na nich ciemnym flamastrem środek i odchodzące od niego linie ku płatkom. Opiekun kładzie na stole miskę z wodą. 

Problem do rozwiązania: Co się stanie, gdy włożymy nasze kwiatki do miski z wodą? dziecko podaje hipotezy. Przeprowadzenie eksperymentu: Dziecko wkłada do miski  kwiatki wykonane  z bibuły. Obserwuje rozdzielanie się kolorów. Wnioski: Woda powoduje rozdzielanie się kolorów. Wyjaśnienie : Barwnik flamastra składa sie z wielu pigmentów, możemy zaobserwować pasma o różnych barwach. To zjawisko nazywamy chromatografią.

 

3. Układanie rytmów.

Proponuję zabawę, która polega na układaniu powtarzających się sekwencji z różnych przedmiotów, które są w zasięgu ręki np. klocki, koraliki, wycięte z papieru figury geometryczne, fasolki, sztućce, pocięte w słupki warzywa (marchewka, kalarepa, ogórek, rzodkiewka itp.), naczynia itp. Rytmy można układać na dywanie, stole, pasku papieru, można je też rysować.

Propozycje układanych rytmów:

- trójkąt,trójkąt, kwadrat,trójkąt, trójkąt, kwadrat, trójkąt, trójkąt itd.

- kreska, kreska,kreska, krzyżyk, krzyżyk, kreska, kreska,kreska, krzyżyk, krzyżyk itd.

- łyżeczka, łyżka, łyżka, łyżka, łyżeczka, łyżka, łyżka, łyżka itd.

- ogórek, marchewka, ogórek, marchewka, ogórek, itd ułożoną sekwencję z warzyw na talerzyku (wokół) dziecko może zjeść. Życzę smacznego!

Opiekun układa początek rytmu a dziecko może dalej kontynuować zaproponowane sekwencje. Inny wariant to opiekun układa rytm i dziecko układa taki sam na zasadzie odtwarzania. Będzie "Super!" jak dziecko na koniec zabawy w rytmy samodzielnie ułoży rytm jako zadanie dla opiekuna. Życzę kreatywnej zabawy!

 

4. Wiersz Jana Brzechwy - "Przyjście wiosny"

Proponujemy przeczytać dziecku i wspólnie omówić treść.

 

Naplotkowała sosna

Że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro:

-Przyjedzie pewno furą…

Jeż się najeżył srodze:

-Raczej na hulajnodze.

Wąż syknął :-Ja nie wierzę,

Przyjedzie na rowerze.

 

Kos gwizdnął: -Wiem coś o tym,

Przyleci samolotem.

-Skąd znowu –rzekła sroka-

Ja z niej nie spuszczam oka

I w zeszłym roku w maju

Widziałam ją w tramwaju.

-nieprawda! Wiosna zwykle

Przyjeżdża motocyklem.

 

-A ja wam dowiodę,

Że właśnie samochodem.

-Nieprawda bo w karecie!

W karecie? Cóż pan plecie?

Oświadczyć mogę krótko,

Że płynie właśnie łódką!

 

A wiosna przyszła pieszo.

Już kwiatki za nią spieszą,

Już trawy przed nią rosną

I szumią –Witaj wiosno.

 

 

**********

Przesyłamy karty pracy dla dzieci z grupy I (3-latki) z serii ,,Olek i Ada". 

 

 

 

 

 

 

**********

 

Fundacja Mali Wspaniali od początku wprowadzonych ograniczeń w związku z pandemią koronawirusa intensywnie działa na rzecz kadry pedagogicznejprzedszkolaków oraz starszych dzieci. Codziennie na profilu Facebookowym pod adresem:

https://www.facebook.com/maliwspanialifundacja/

są publikowane filmiki z propozycjami aktywności ruchowych, domowych treningów, a także ćwiczenia oraz zabawy, które mogą być tzw. „sportowym bankiem pomysłów” do wykorzystania. Filmiki są często nagrywane przez instruktorów Fundacji, a więc osoby, które znane są dzieciom i kadrze w przedszkolach i wzbudzają zaufanie. Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z powyższą stroną.
 
 
 
 
 
Strona w trakcie przebudowy. Prosimy o cierpliwość :)