Inspiracje


ZABAWY I ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE KONCENTRACJĘ UWAGI                  

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

 

v „Wymień 5 przedmiotów”

 

 

Do zabawy będzie potrzebna piłka ( może też być inny przedmiot np. maskotka), muzyka z płyty, worek lub pudełko z literami).

 

 

W czasie, gdy słychać muzykę, podajecie między sobą wybrany przedmiot. W momencie gdy muzyka ucichnie ( można przyciszyć, zgasić), osoba, która trzyma wtedy piłkę, zabawkę losuje jedną literę i próbuje podać nazwy 5 przedmiotów ( można ułatwić dziecku zadanie podpowiadając, ale w umiejętny sposób np. Gdy wylosuje literę K : Nalewamy do niego różne napoje: kubek itp.). Oczywiście, można wymieniać nazwy owoców, warzyw, pojazdów, kolorów, potraw, imiona, zabawy.

 

v  „ Prawda – nieprawda”

 

Wymyślanie zdań prawdziwych i nieprawdziwych. Dziecko odpowiada, które zdanie według niego jest fałszywe, a które prawdziwe. Zdania o różnej tematyce w zależności od wieku dziecka np.                                 

- Widziałam dzisiaj latające konie i biegające dwa węże.

- Nagle z morza wyjechał traktor, a na plaży opalała się żyrafa.

- W księgarni można kupić ciekawe truskawki, książki, atlasy.

- W lesie mieszka lis, sarna i dzik.

- Po szynach jeżdżą niebieskie tramwaje.

- Pan piekarz gotuje pyszne zupy i smaży kotlety mielone.

- W nocy śpimy, a w dzień się bawimy.

 

v „ Pisanie na plecach”                                                           

      Zabawa z alfabetem – wersja dla starszych dzieci

Dziecko siedzi odwrócone do rodzica plecami, zadaniem Pani, Pana  jest napisanie na plecach litery, którą dziecko zna i próbuje odgadnąć. Następnie role się odwracają i rodzice piszą.

 

v „ Rysowanie ukrytego przedmiotu”

Rozpoznawanie kształtu schowanego przedmiotu w worku, pudełku (robicie Państwo dziury z boku pudełka, żeby mogło włożyć ręce i nie podglądać).          Dziecko tylko poprzez zmysł dotyku, próbuje rozpoznać schowany przedmiot i narysować go na kartce. Należy wybrać takie przedmioty, żeby dziecko było w stanie je narysować. Młodsze dzieci, które jeszcze sprawnie nie rysują, mogą tylko nazwać trzymany przedmiot.

 

v „ Ćwiczenie koncentracji”

 

W zależności od wieku dziecka podajemy różne ciągi słów, liczb np. głowa, noga, ręka; broda, uszy, oczy; kot, miska, pies, 834, 756, 22 – 33 – 55, 88 – 67 – 22, 590, 2345, 020 – 10 – 10 , ogórek, sznurek, murek; szminka, minka, spinka; chmura, dziura.

Dziecko próbuje prawidłowo powtórzyć po swoim rodzicu usłyszane przykłady. Oczywiście można modyfikować w razie pojawiających się trudności.

 

v „ Zapamiętywanie szczegółów”

Do zadania będzie potrzebny jakiś obraz, plakat, ilustracja. Dziecko dokładnie się przygląda i zapamiętuje jak najwięcej szczegółów.

Następnie zakrywamy/obracamy obrazek. Zadajemy pytania dziecku i sprawdzamy, co zapamiętało  np. Ile osób widziałeś/aś na obrazku?,  Jaki kolor miała sukienka dziewczynki?, Co trzymał Pan przechodzący na drugą stronę ulicy?, Jakie zwierzęta chodziły po podwórku? itp.


Ciąg dalszy zabaw, ćwiczeń za kilka dni.

 

**********

Zachęcamy, aby zapoznać się oraz dzieci z poniższą bajką o Koronawirusie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

**********

 

KĄCIK JĘZYKA ANGIELSKIEGO


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki! 

Serdecznie zachęcamy do skorzystania z poniższych zabaw, które sprawią radość, ale i umożliwią naukę języka angielskiego. Jeżeli nie posiadacie Państwo obrazków, świetnie nadadzą się przedmioty, które znajdziemy w domu. Propozycje pochodzą z bloga ,,Zabawy z angielskim".

 

W co się bawić z dzieckiem w domu?

Propozycje zabaw

Malowanie na plecach

Zabawę tę często wykorzystuję w swojej pracy, gdyż jest bardzo lubiana przez wszystkie dzieci, niezależnie od wieku. W pracy z „maluchami” polecam samemu rysować dzieciom na plecach obrazek związany z danym tematem ( mogą to być cyfry, kształty, stany emocjonalne). Ważne aby po odgadnięciu przez dziecko tego „co narysowaliśmy” , powtórzyć angielski odpowiednik danego słowa. W grupie dzieci (2-4) można poprosić aby samodzielnie rysowały sobie na plecach dany kształt, ograniczając swoją rolę do wydawania poleceń oczywiście w języku angielskim.

 

Butelka

W kolejnej zabawie rozkładamy kolorowe ilustracje przedstawiające znaną dzieciom grupę przedmiotów. Jeżeli nie posiadamy obrazków mogą to być np. zabawki, przybory szkolne, warzywa, owoce i wiele innych rzeczy codziennego użytku. Na środku kładziemy butelkę. Dziecko kręci butelką i mówi po angielsku jakie przedmioty wskazała szyjka butelki.

 

Ciuciubabka (Blindfold game)

Przygotowujemy szalik i różne przedmioty (np. przybory szkolne), które rozkładamy np na biurku. Zawiązuje oczy jednemu dziecku. Jego zadaniem jest odgadnąć na podstawie dotyku, co to za przedmiot.

 

Simon says

Zabawa polega na wskazywaniu poszczególnych części ciała, pojawiających się w komendzie „Simon says touch your….(w tym miejscu podajemy daną część ciała).

 

Rysowanie brakujących części twarzy.

Rysuje na kartkach kilka twarzy, jednak na każdym rysunku brakuje jakiegoś elementu. Dziecko musi powiedzieć, czego brakuje. Np. rodzic rysuje twarz bez nosa i pyta: What’s missing? Dziecko odpowiadają: nose. Powtarzamy zabawę, rysując twarze, którym brakuje innych elementów.

 

Shape Monster

Zabawę tę możemy wykorzystać zarówno podczas utrwalania kształtów jak i kolorów. Przygotowujemy „Potworka” wykorzystując kartonowe pudełko np. po butach. W przygotowania pomagają nam dzieci, które samodzielnie mogą wycinać i przyklejać (bądź ryzować) poszczególne elementy. Nasz Potworek musi mieć odpowiedniej wielkości otwór gębowy do którego będziemy wrzucać kolorowe kartoniki w odpowiednich kształtach. Kierujemy do dziecka polecenia w języku angielskim. Jeżeli dziecko nie opanowało jeszcze słownictwa związanego z kształtami, możemy wykorzystać koła w różnych kolorach, utrwalając tym samy nazwy barw podstawowych.

 

Kolorowe stopy

Wycinamy stopy w znanych dziecku kolorach. Układamy je jedna za drugą, Dzieci skaczą po stopach wymieniając kolejno nazwy kolorów w języku angielskim.

 

Colours (Gra w kolory)

W co się bawić z dzieckiem w domu?…grać w kolory !!!  Rodzic rzuca piłką do dziecka (dzieci) wymieniając poznane kolory. Na hasło black lub white, jeżeli dziecko złapie piłkę oddaje „fant”, jakąś własną rzecz np. pantofel. Przed zakończeniem zabawy należy ją „wykupić”, wykonując zadanie wymyślone przez rodzica lub innych uczestników zabawy.

 

Touch something….

Prosimy dzieci o dotknięcie jakiegoś przedmiotu w określonym kolorze. Po wprowadzeniu nazw części ciała możemy prosić o dotknięcie przedmiotu w danym kolorze określoną częścią ciała. Śmiech dzieci gwarantowany.

 

Mystery box

Umieszczamy w kolorowym pudełku np zabawki, warzywa, owoce. Dzieci kolejno wkładają ręce do pudełka i starają się po dotyku rozpoznać wylosowaną rzecz. Pamiętajmy, że głównym celem zabawy jest utrwalenie bądź wprowadzenie nowego słownictwa w języku angielskim.

 

Teddy Bear Rhyme

Wśród młodszych dzieci polecam wykorzystać rymowankę. Wypowiadamy tekst wierszyka jednocześnie wykonując masażyk na ręce dziecka.

 

Round and round the garden, like a Teddy Bear.

(wykonujemy koła na dłoni dziecka)

 

One step, two step

(wykonujemy “kroki” palcami na dłoni dziecka)

 

Tickle you under there!

(łaskoczemy dziecko)

 

Warm and cold

Odpowiednik polskiej zabawy „Ciepło-zimno”.

 

 

YES OR NO

Rysujemy na dywanie linię po jednej stronie umieszczamy napis YES po drugiej NO. Pokazujemy dziecku obrazek przedstawiający jakiś przedmiot, warzywo, kolor, cyfrę (wszystko zalezy od naszej pomysłowości) i pytamy „Is it a train?”, jeżeli na obrazku znajduje się pociąg dziecko ustawia się po stronie z napisem YES, jeżeli obrazek przedstawia inny pojazd ustawiamy się po stronie z napisem NO.

 

Sleeping Elephant

W zabawę tę możemy pobawić się z niewielką grupą dzieci lub rodzic z dzieckiem. Wybieramy osobę, która będzie słoniątkiem, które śpi na środku np pokoju, zaś pozostali uczestnicy są rozbrykanymi małpkami. Kiedy słoń zasypia, małpki mają za zadanie podkradać się do niego tak, aby go nie obudzić. Jeżeli osoba będąca słoniem coś usłyszy wskazuje palcem w kierunku skąd pochodził szelest. Wskazana osoba musi cofnąć się na linię startu.

 

Zabawy z rymowanką

Polecam wykorzystać poniższą rymowankę do zabawy z dziećmi jak również utrwalenia słownictwa. Możemy użyć  wierszyk jako wyliczankę; dzieci wyliczają wśród obrazków i mówią co się znajduje na obrazku na który wypadły ostatnie słowa. Dzieci mogą wyliczać między sobą przy wyborze dziecka rozpoczynającego zabawę. Możliwości jest wiele. W swojej pracy wykorzystuję tę rymowankę również podczas zabawy w liska. Dziecko chodzi po kole, wszyscy mówią tekst rymowanki a na sam koniec wyznacza kolegę lub koleżankę, która ma za zadanie je złapać.

 

Eenie meenie miney moe

Catch a tiger by the toe

If he hollers let him go

Eenie meenie miney moe

 

More and less

Zabawę tę polecam wykorzystać w grupie starszych dzieci, takich, które rozpoznają zapis graficzny liczby. Przed rozpoczęciem zabawy wprowadzamy pojęcia more and less. Zabawę rozpoczynamy od wyboru kartonika z daną cyfrą (dzieci nie widzą jaka cyfra znajduje się na kartoniku). Zadanie polega na odgadnięciu co to za cyfra. Rodzic naprowadza dzieci używając zwrotów more lub less.

 

Liczenie

W co się bawić z dzieckiem w domu? ….a może zwyczajnie w liczenie. Rozkładamy na dywanie karty z cyframi i kolejno odliczamy do 10, jednocześnie wskazując odpowiednią kartę. Za każdym razem gdy zaczynamy liczyć od początku zmieniamy ton głosu. Tak więc liczymy: najpierw cicho, potem głośno, robiąc złą minę, robiąc śmieszną minę, płacząc, śmiejąc się itp.

 

What has changed place?

Rozkładamy na dywanie różne przedmioty. Zadanie dziecka polega na zapamiętaniu kolejności ułożenia rzeczy, po czym zamyka oczy, a rodzic zmienia miejsc mi dwa przedmioty. Dziecko musi odgadną, które z nich zmieniły swoje położenie.

 

Co powiedziałam.

Dziecko stoi w dużej odległości od rodzica np. na drugim końcu pokoju. Rodzic bardzo cicho wypowiada w języku angielskim różne słowa,zaś  dziecko musi powtórzyć jakie słowo powiedział rodzic.

 

Zabawa z balonem

Kolejna zabawa nie tylko urozmaici wspólny czas, ale również wprawi dzieci w doskonały nastrój. Najlepiej sprawdzi się w grupie 2 dzieci.  Rodzic rozkłada w różnych miejscach np zabawki. Następnie umieszcza balon między ich brzuchami dzieci lub głowami. Dzieci musza dotrzeć do danego przedmiotu, tak aby balon nie wypadł i nie pękł.

 

Ubieranie lalki.

W wielu domach znajdziemy dużą lalkę lub lalkę dzidziusia. W sklepach z tanią odzieżą kupujemy różne ubrania dla niemowlaków, które wykorzystamy podczas zabawy. Dziecko kolejno zakłada lalce poszczególne części garderoby podając ich nazwy. Podczas tej zabawy utrwalamy nazwy części ubrań oraz kolejność ich zakładania.

 

Lest’s build an igloo

Przygotowujemy większa liczbę plastikowych bądź papierowych kubeczków. Dzieci kolejno losują karteczki z cyframi i starają się zbudować igloo kolejno dokładając tyle kubeczków ile wskazuje cyferka na karteczce. W zabawie młodszymi dziećmii wykorzystujemy kostkę do gry.

 

Where is the bear?

Kolejna zabawa podobna do poprzedniej z tą różnica, że przygotowujemy trzy kubeczki. Pod jednym z nich chowamy małą figurkę misia, samochodu, piłeczkę. Mieszamy kubeczki, a  dziecko musi odgadnąć pod którym kubeczkiem ukrył się miś.

 

Rysujemy misia

Przygotowujemy dużą kartkę papieru, zaś dziecko musi z zamkniętymi oczami narysować postać misia.

 

Bingo

Kolejną zabawę każdy  doskonale zna tę zabawę. Przygotowujemy dziecku plansze  z obrazkami związanymi z omawianym tematem, np. owoce. (gotowe do wydrukowania można znaleźć w internecie). Rodzic odczytuje nazwy obrazków – dziecko po usłyszeniu odpowiedniej nazwy – zakrywa dany obrazek no zakrętkami od butelek. Odczytywane nazwy muszą zawierać również przykłady ‘zmyłki’ – czyli wyrazy, które w ogóle nie występują na planszy. Kiedy dziecko zasłoni wszystkie obrazki woła “BINGO”

 

Wake up

Na zakończenie przedstawiam zabawę, podczas której wybieramy misia śpiącego w środku koła. Dzieci mówią krótki tekst:

 

Teddy bear, teddy bear 1,2,3 wake up….

 

 

…następnie uciekają. Złapane dziecko wchodzi do środka koła i jest kolejnym misiem.