
Pomysły na zajęcia
Gimnastyka buzi i języka
Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci przedszkolnych:
1. Ćwiczenia sÅ‚uchowe – stanowiÄ… one bardzo ważnÄ… grupÄ™ ćwiczeÅ„ logopedycznych, ponieważ czÄ™sto opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiajÄ… siÄ™ na skutek opóźnieÅ„ rozwoju sÅ‚uchu fonematycznego/ tzw. sÅ‚uchu mownego/. StymulujÄ…c funkcje sÅ‚uchowe przyczyniamy siÄ™ do rozwoju mowy dziecka.
Przykłady dla dzieci młodszych:
- „ Co sÅ‚yszÄ™?” – dzieci siedzÄ… z zamkniÄ™tymi oczami i nasÅ‚uchujÄ…, rozpoznajÄ… odgÅ‚osy dochodzÄ…ce z sÄ…siedztwa, ulicy.
- „ Zgadnij, co wydaÅ‚o dźwiÄ™k?” – uderzanie paÅ‚eczkÄ… w szkÅ‚o, fajans, metal, kamieÅ„, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podÅ‚odze / np. piÅ‚ki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgÅ‚osu przez dzieci.
- Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniÄ™tym pudeÅ‚ku po wydawanym odgÅ‚osie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
- Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
- Rozpoznawanie gÅ‚osu, szmeru, źródÅ‚a dźwiÄ™ku – miejsca, kierunku, odlegÅ‚oÅ›ci, iloÅ›ci dźwiÄ™ków (dużo- maÅ‚o), gÅ‚oÅ›noÅ›ci ( cicho – gÅ‚oÅ›no).
- Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniÄ…cego budzika.
- Rozróżnianie i naÅ›ladowanie gÅ‚osów zwierzÄ…t: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gÄ™si itp.
- Rozróżnianie odgÅ‚osów pojazdów: samochodu, pociÄ…gu, motoru, traktora itp.
- Rozpoznawanie po dźwiÄ™ku różnych urzÄ…dzeÅ„ domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.
Przykłady dla dzieci starszych:
- Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. ( stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kóÅ‚eczek, klaszczemy tyle razy ile sÅ‚ów sÅ‚yszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
- Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.
- Nazywanie obrazków – dziecko koÅ„czy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedÄ™, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
- Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/.
- Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
- Wyszukiwanie sÅ‚ów z podanÄ… przez n-la sylabÄ….
- Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
- Wyszukiwanie imion rozpoczynajÄ…cych siÄ™ od samogÅ‚oski, nastÄ™pnie od podanej spóÅ‚gÅ‚oski.
- Wydzielanie spóÅ‚gÅ‚osek nagÅ‚osowych przez przedÅ‚użanie nagÅ‚osu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynajÄ… siÄ… na danÄ… gÅ‚oskÄ™.
- Wydzielanie spóÅ‚gÅ‚oski wygÅ‚osowej.
- Dzielenie na gÅ‚oski Å‚atwych a nastÄ™pnie coraz trudniejszych sÅ‚ów.
- Ćwiczenia z paronimami: buÅ‚ka – póÅ‚ka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
- Rozróżnianie mowy prawidÅ‚owej od nieprawidÅ‚owej
2. Ćwiczenia oddechowe - poprawiajÄ… wydolność oddechowÄ…, sprzyjajÄ… wydÅ‚użaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawÄ™ jakoÅ›ci mowy. Ćwiczenia prowadzone sÄ… najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych Å›rodków, np. piórek, piÅ‚eczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. SÄ… także wplatane w opowieÅ›ci i zabawy ruchowe.
Przykłady:
- Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
- Dmuchanie na płomień świecy.
- Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
- Dmuchanie na kulkÄ™ z waty, na wiatraczek.
- ChÅ‚odzenie „ gorÄ…cej zupy” – dmuchanie ciÄ…gÅ‚ym strumieniem.
- „ Zdmuchiwanie mlecza” – dÅ‚ugo, aż spadnÄ… wszystkie nasionka.
- Chuchanie na zmarznięte ręce.
- NaÅ›ladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
- NaÅ›ladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgÅ‚osem „ sssss”.
- Nadmuchiwanie balonika.
- NaÅ›ladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.
- WyÅ›cigi chrupek – dmuchanie w parach.
- Dmuchanie na piórko, aby nie spadÅ‚o.
- Liczenie na jednym wydechu.
- Powtarzanie zdaÅ„ na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dÅ‚uższych.
- Powtarzanie zdań szeptem.
- NaÅ›ladowanie Å›miechu różnych osób:
- - staruszki: che- che- che
- - kobiety – wesoÅ‚e cha- cha- cha
- - mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
- - dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.
3. Ćwiczenia motoryki narzÄ…dów artykulacyjnych – u wiÄ™kszoÅ›ci dzieci z wadÄ… wymowy wystÄ™puje obniżona sprawność narzÄ…dów artykulacyjnych / jÄ™zyka, warg, policzków, podniebienia miÄ™kkiego/.. Czasem przyczynÄ… wady wymowy sÄ… nieprawidÅ‚owoÅ›ci w budowie anatomicznej narzÄ…dów mowy, np. zbyt krótkie wÄ™dzideÅ‚ko podjÄ™zykowe, przeroÅ›niÄ™ty jÄ™zyk, zbyt duża masa jÄ™zyka, rozszczep wargi itp. PrzyczynÄ… bywajÄ… także, szczególnie u dzieci mÅ‚odszych, nieprawidÅ‚owe nawyki zwiÄ…zane z poÅ‚ykaniem lub oddychaniem. Konieczne sÄ… w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narzÄ…dów mowy oraz ćwiczenia prawidÅ‚owego poÅ‚ykania. OptymalnÄ… sytuacjÄ… byÅ‚oby, gdyby ćwiczenia prowadzone byÅ‚y wedÅ‚ug zaleceÅ„ logopedy.
Ćwiczenia logopedyczne poczÄ…tkowo powinny być wykonywane przy kontroli wzrokowej – przed lustrem, stopniowo przechodzÄ…c do ćwiczeÅ„ bez kontroli wzroku. WiÄ™kszość ćwiczeÅ„ wymaga wielokrotnego powtarzania, wiÄ™c konieczne jest stosowanie metod zabawowych podczas ćwiczeÅ„.
Ćwiczenia warg:
- Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
- Oddalanie od siebie kÄ…cików ust – wymawianie „ iii”.
- Zbliżanie do siebie kÄ…cików ust – wymawianie „ uuu”.
- Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
- Cmokanie.
- Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
- Masaż warg zÄ™bami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
- Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
- Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.
- Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
- Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uÅ›miech”.
- Wysuwanie warg w przód, nastÄ™pnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
- Wysuwanie warg w przód, nastÄ™pnie krążenie wysuniÄ™tymi wargami.
Ćwiczenia języka:
- „GÅ‚askanie podniebienia” czubkiem jÄ™zyka, jama ustna szeroko otwarta.
- Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
- Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie jÄ™zykiem/.
- Wysuwanie jÄ™zyka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
- Kląskanie językiem.
- Dotykanie czubkiem jÄ™zyka na zmianÄ™ do górnych i dolnych zÄ™bów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
- Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
- Rurka – wargi Å›ciÄ…gniÄ™te i zaokrÄ…glone unoszÄ… boki jÄ™zyka.
- JÄ™zyk lekko wysuniÄ™ty opiera siÄ™ na wardze dolnej i przyjmuje na przemian ksztaÅ‚t „Å‚opaty” i „grota”.
- Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
- Oblizywanie zÄ™bów po wewnÄ™trznej i zewnÄ™trznej powierzchni dziÄ…seÅ‚ pod wargami. Usta zamkniÄ™te
„DzieÅ„ dobry misiu”
Dzisiaj twój jÄ™zyk bÄ™dzie maÅ‚ym misiem, a buzia jego domkiem. MiÅ› obudziÅ‚ siÄ™ wczeÅ›nie rano – poprzeciÄ…gaÅ‚ siÄ™, poziewaÅ‚ (szerokie ziewniÄ™cie). ZrobiÅ‚ porannÄ… gimnastykÄ™ – kilka podskoków (unoszenie jÄ™zyka na górny waÅ‚ek dziÄ…sÅ‚owy), kilka wymachów rÄ…k (wypychanie jÄ™zykiem policzków) i pięć okrążeÅ„ (w prawo i w lewo) wokóÅ‚ stoÅ‚u (ruchy okrężne jÄ™zyka w przedsionku jamy ustnej, usta zamkniÄ™te). UmyÅ‚ zÄ…bki (oblizywanie czubkiem jÄ™zyka górnych i dolnych zÄ™bów po wewnÄ™trznej stronie przy zamkniÄ™tych i otwartych ustach). PostanowiÅ‚ policzyć swoje zÄ…bki (dotykanie czubkiem jÄ™zyka każdego zÄ™ba na dole i górze). Nagle poczuÅ‚ wielki gÅ‚ód i usÅ‚yszaÅ‚ jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na Å›niadanie i pyszny miodek ( oblizywanie warg).