Pomysły na zajęcia

Pomysły na zajęcia

 

Gimnastyka buzi i jÄ™zyka                                              

Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci przedszkolnych:

1. Ćwiczenia sÅ‚uchowe – stanowiÄ… one bardzo ważnÄ… grupÄ™ ćwiczeÅ„ logopedycznych, ponieważ czÄ™sto opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiajÄ… siÄ™ na skutek opóźnieÅ„ rozwoju sÅ‚uchu fonematycznego/ tzw. sÅ‚uchu mownego/. StymulujÄ…c funkcje sÅ‚uchowe przyczyniamy siÄ™ do rozwoju mowy dziecka. 

 

PrzykÅ‚ady dla dzieci mÅ‚odszych: 

  • „ Co sÅ‚yszÄ™?” – dzieci siedzÄ… z zamkniÄ™tymi oczami i nasÅ‚uchujÄ…, rozpoznajÄ… odgÅ‚osy dochodzÄ…ce z sÄ…siedztwa, ulicy.
  • „ Zgadnij, co wydaÅ‚o dźwiÄ™k?” – uderzanie paÅ‚eczkÄ… w szkÅ‚o, fajans, metal, kamieÅ„, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podÅ‚odze / np. piÅ‚ki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgÅ‚osu przez dzieci.
  • Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniÄ™tym pudeÅ‚ku po wydawanym odgÅ‚osie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
  • Uderzanie o siebie klockami, Å‚yżeczkami, garnuszkami; uderzanie Å‚yżeczkÄ… o pustÄ… szklankÄ™, o szklankÄ™ z wodÄ…, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokoÅ›ci, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
  • Rozpoznawanie gÅ‚osu, szmeru, źródÅ‚a dźwiÄ™ku – miejsca, kierunku, odlegÅ‚oÅ›ci, iloÅ›ci dźwiÄ™ków (dużo- maÅ‚o), gÅ‚oÅ›noÅ›ci ( cicho – gÅ‚oÅ›no).
  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniÄ…cego budzika.
  • Rozróżnianie i naÅ›ladowanie gÅ‚osów zwierzÄ…t: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gÄ™si itp.
  • Rozróżnianie odgÅ‚osów pojazdów: samochodu, pociÄ…gu, motoru, traktora itp.
  • Rozpoznawanie po dźwiÄ™ku różnych urzÄ…dzeÅ„ domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

PrzykÅ‚ady dla dzieci starszych: 

  • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. ( stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kóÅ‚eczek, klaszczemy tyle razy ile sÅ‚ów sÅ‚yszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
  • Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na rÄ™ce/ przy wybrzmiewanie sylab.
  • Nazywanie obrazków – dziecko koÅ„czy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez logopedÄ™, nauczyciela, rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
  • Dzielenie na sylaby imion dzieci / na poczÄ…tku Å‚atwych/.
  • Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
  • Wyszukiwanie sÅ‚ów z podanÄ… przez n-la sylabÄ….
  • Rozpoznawanie okreÅ›lonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
  • Wyszukiwanie imion rozpoczynajÄ…cych siÄ™ od samogÅ‚oski, nastÄ™pnie od podanej spóÅ‚gÅ‚oski.
  • Wydzielanie spóÅ‚gÅ‚osek nagÅ‚osowych przez przedÅ‚użanie nagÅ‚osu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynajÄ… siÄ… na danÄ… gÅ‚oskÄ™.
  • Wydzielanie spóÅ‚gÅ‚oski wygÅ‚osowej.
  • Dzielenie na gÅ‚oski Å‚atwych a nastÄ™pnie coraz trudniejszych sÅ‚ów.
  • Ćwiczenia z paronimami: buÅ‚ka – póÅ‚ka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
  • Rozróżnianie mowy prawidÅ‚owej od nieprawidÅ‚owej

2. Ćwiczenia oddechowe - poprawiajÄ… wydolność oddechowÄ…, sprzyjajÄ… wydÅ‚użaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawÄ™ jakoÅ›ci mowy. Ćwiczenia prowadzone sÄ… najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych Å›rodków, np. piórek, piÅ‚eczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. SÄ… także wplatane w opowieÅ›ci i zabawy ruchowe. 

 PrzykÅ‚ady: 

  • Wdech nosem ( usta zamkniÄ™te) i wydech ustami.
  • Dmuchanie na pÅ‚omieÅ„ Å›wiecy.
  • Dmuchanie na piÅ‚eczkÄ™ pingpongowÄ…, wyÅ›cigi piÅ‚eczek.
  • Dmuchanie na kulkÄ™ z waty, na wiatraczek.
  • ChÅ‚odzenie „ gorÄ…cej zupy” – dmuchanie ciÄ…gÅ‚ym strumieniem.
  • „ Zdmuchiwanie mlecza” – dÅ‚ugo, aż spadnÄ… wszystkie nasionka.
  • Chuchanie na zmarzniÄ™te rÄ™ce.
  • NaÅ›ladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  • NaÅ›ladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgÅ‚osem „ sssss”.
  • Nadmuchiwanie balonika.
  • NaÅ›ladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.
  • WyÅ›cigi chrupek – dmuchanie w parach.
  • Dmuchanie na piórko, aby nie spadÅ‚o.
  • Liczenie na jednym wydechu.
  • Powtarzanie zdaÅ„ na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dÅ‚uższych.
  • Powtarzanie zdaÅ„ szeptem.
  • NaÅ›ladowanie Å›miechu różnych osób:
  • - staruszki: che- che- che
  • - kobiety – wesoÅ‚e cha- cha- cha
  • - mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
  • - dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.

3. Ćwiczenia motoryki narzÄ…dów artykulacyjnych – u  wiÄ™kszoÅ›ci dzieci z wadÄ… wymowy wystÄ™puje obniżona sprawność narzÄ…dów artykulacyjnych / jÄ™zyka, warg, policzków, podniebienia miÄ™kkiego/.. Czasem przyczynÄ… wady wymowy sÄ… nieprawidÅ‚owoÅ›ci w budowie anatomicznej narzÄ…dów mowy, np. zbyt krótkie wÄ™dzideÅ‚ko podjÄ™zykowe, przeroÅ›niÄ™ty jÄ™zyk, zbyt duża masa jÄ™zyka, rozszczep wargi itp. PrzyczynÄ… bywajÄ… także, szczególnie u dzieci mÅ‚odszych, nieprawidÅ‚owe nawyki zwiÄ…zane z poÅ‚ykaniem lub oddychaniem. Konieczne sÄ… w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narzÄ…dów mowy oraz ćwiczenia prawidÅ‚owego poÅ‚ykania. OptymalnÄ… sytuacjÄ… byÅ‚oby, gdyby ćwiczenia prowadzone byÅ‚y wedÅ‚ug zaleceÅ„ logopedy.

Ćwiczenia logopedyczne poczÄ…tkowo powinny być wykonywane przy kontroli wzrokowej – przed lustrem, stopniowo przechodzÄ…c do ćwiczeÅ„ bez kontroli wzroku. WiÄ™kszość ćwiczeÅ„ wymaga wielokrotnego powtarzania, wiÄ™c konieczne jest stosowanie metod zabawowych podczas ćwiczeÅ„.

Ćwiczenia warg: 

  • Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
  • Oddalanie od siebie kÄ…cików ust – wymawianie „ iii”.
  • Zbliżanie do siebie kÄ…cików ust – wymawianie „ uuu”.
  • Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
  • Cmokanie.
  • Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
  • Masaż warg zÄ™bami ( górnymi dolnej wargi  i odwrotnie).
  • Dmuchanie na pÅ‚omieÅ„ Å›wiecy, na watkÄ™ lub piÅ‚kÄ™ pingpongowÄ….
  • UkÅ‚adanie ust jak przy wymowie samogÅ‚osek ustnych, z wyraźnÄ…, przesadnÄ… artykulacjÄ… warg, np. w kolejnoÅ›ci: a-i-o-u-y-e,  u-a-i-o-e-y,  o-a-y-i-u,  e-y-i-o-a-u,            u-i-y-a-o.
  • Wymowa samogÅ‚osek w parach: a-i, a-u,  i-a,  u-o,  o-i,  u-i,  a-o, e-o  itp.
  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uÅ›miech”.
  • Wysuwanie warg w przód, nastÄ™pnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
  • Wysuwanie warg w przód, nastÄ™pnie krążenie wysuniÄ™tymi wargami.

Ćwiczenia jÄ™zyka: 

  • „GÅ‚askanie podniebienia” czubkiem jÄ™zyka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Dotykanie jÄ™zykiem do nosa, do brody, w stronÄ™ ucha lewego i prawego.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie jÄ™zykiem/.
  • Wysuwanie jÄ™zyka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • KlÄ…skanie jÄ™zykiem.
  • Dotykanie czubkiem jÄ™zyka na zmianÄ™ do górnych i dolnych zÄ™bów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
  • JÄ™zyk wysuniÄ™ty w ksztaÅ‚cie grota wykonuje poziome ruchy wahadÅ‚owe od jednego do drugiego kÄ…cika ust.
  • Rurka – wargi Å›ciÄ…gniÄ™te  i zaokrÄ…glone unoszÄ… boki jÄ™zyka.
  • JÄ™zyk lekko wysuniÄ™ty opiera siÄ™ na wardze dolnej i przyjmuje na przemian ksztaÅ‚t „Å‚opaty” i „grota”.
  • Ruchy koliste jÄ™zyka w prawo i w lewo na zewnÄ…trz jamy ustnej.
  • Oblizywanie zÄ™bów po wewnÄ™trznej i zewnÄ™trznej powierzchni dziÄ…seÅ‚ pod wargami. Usta zamkniÄ™te

 

„DzieÅ„ dobry misiu”

 

Dzisiaj twój jÄ™zyk bÄ™dzie maÅ‚ym misiem, a buzia jego domkiem. MiÅ› obudziÅ‚ siÄ™ wczeÅ›nie rano – poprzeciÄ…gaÅ‚ siÄ™, poziewaÅ‚ (szerokie ziewniÄ™cie). ZrobiÅ‚ porannÄ… gimnastykÄ™ – kilka podskoków (unoszenie jÄ™zyka na górny waÅ‚ek dziÄ…sÅ‚owy), kilka wymachów rÄ…k (wypychanie jÄ™zykiem policzków) i pięć okrążeÅ„ (w prawo i w lewo) wokóÅ‚ stoÅ‚u (ruchy okrężne jÄ™zyka w przedsionku jamy ustnej, usta zamkniÄ™te). UmyÅ‚ zÄ…bki (oblizywanie czubkiem jÄ™zyka górnych i dolnych  zÄ™bów po wewnÄ™trznej stronie przy zamkniÄ™tych i otwartych  ustach). PostanowiÅ‚ policzyć swoje zÄ…bki (dotykanie czubkiem jÄ™zyka każdego zÄ™ba na dole i górze). Nagle poczuÅ‚ wielki gÅ‚ód i usÅ‚yszaÅ‚ jak mu burczy w brzuchu (wibrowanie wargami bbb,bbb).To znak, że pora na Å›niadanie i pyszny miodek ( oblizywanie warg).      

                

 

 

 

 

 

Strona w trakcie przebudowy. Prosimy o cierpliwość :)