Zabawy z dziećmi

Zabawy z dziećmi

  

 

Drodzy Rodzice 

Proponujemy proste zabawy na spÄ™dzanie wspólnego czasu ze swoimi dziećmi. Niektóre z nich na pewno sÄ… znane, ale mogÄ… być zapomniane.

 

v „ Malowanie szklanymi kulkami”

 

Materiały:

- szklane kulki np. takie do dekoracji akwarium lub takie, z których robi siÄ™ różne kompozycje dekoracyjne na stóÅ‚ (jak nie ma w domu takich kulek, to mogÄ… być orzechy wÅ‚oskie w skorupkach, kasztany, lub inny materiaÅ‚, który bÄ™dzie siÄ™ dobrze przesypywaÅ‚, przesuwaÅ‚ w pudeÅ‚ku).

- farby plakatowe w tubkach, w pojemniczkach, tempery

- pudeÅ‚ko po butach, maÅ‚e pudeÅ‚ka plastykowe po jedzeniu z przeźroczystym zamkniÄ™ciem

- kartki bloku białego, kolorowego lepiej trochę sztywniejsze np. blok techniczny, jak nie ma w domu, to mogą być cieńsze

- jeśli są w domu, to mogą być środki z pudełka po czekoladkach, mogą być też małe plastykowe pojemniczki po jogurtach, pojemniczki szklane

- fartuszek ochronny, stara niepotrzebna koszula, podkoszulek

Wykonanie:

Dziecko ubiera ochronny strój ( mÅ‚odszym dzieciom można pomóc), nastÄ™pnie wybiera sobie kolory farb, które wlewa, wyciska do wybranego otworu po czekoladce, lub pojemniczka.

JeÅ›li kartka jest za duża, to rodzice przycinajÄ…  jÄ… tak, żeby mogÅ‚a zakryć caÅ‚y spód pudeÅ‚ka, pojemnika. NastÄ™pnie dzieci wrzucajÄ… bezpoÅ›rednio na kartkÄ™ wybranÄ… ilość kulek, orzechów, kasztanów ( mogÄ… być 2,3,5 lub wiÄ™cej), lub najpierw do farby i już kolorowe wyrzucajÄ… na kartkÄ™. JeÅ›li dzieci wybiorÄ… pierwszÄ… wersjÄ™, to wylewajÄ… farby bezpoÅ›rednio na kartkÄ™. Dzieci, które nie lubiÄ… mocno brudzić siÄ™ w farbie, mogÄ… używać pÄ™dzla. Jak już wszystko znajduje siÄ™ w Å›rodku, zamykacie pudeÅ‚ko i poprzez wykonywanie różnych ruchów tj. potrzÄ…sanie, podrzucanie, przekÅ‚adanie, pochylanie ( oczywiÅ›cie mocno trzymacie  obie części pudeÅ‚ka, żeby nic z niego nie wypadÅ‚o), malujecie caÅ‚Ä… powierzchniÄ™ kartki. Po skoÅ„czeniu otwieracie pudeÅ‚ko i oglÄ…dacie efekt koÅ„cowy.       Gdy karta wyschnie, można  jÄ… przykleić na wiÄ™kszÄ… kartkÄ™ i powstaje abstrakcyjny obraz, lub robicie tylko ramkÄ™ ze sztywnego papieru, tekturki. Starsze dzieci mogÄ… powycinać nożyczkami wybrane fragmenty tÅ‚a, które przyklejajÄ… na pustÄ… kartkÄ™ wedÅ‚ug wÅ‚asnego pomysÅ‚u i dorysowujÄ… do nich różne rzeczy ulubionymi kredkami.

 

v „ Instrumenty z rolek”

MateriaÅ‚y:                                                                                                                                          

- rolki po rÄ™cznikach kuchennych, rolki po papierze toaletowym                                                  

- szeroka taÅ›ma klejÄ…ca, nożyczki                                                                 

- materiaÅ‚ sypki: ryż, różne grubsze makarony, grubsza kasza, mogÄ… być orzechy laskowe, fasola, groch itp.                                                                                                

– różne naklejki, kredki oÅ‚ówkowe, bambino, Å›wiecowe

Wykonanie:                                                                                                                                 

  Rodzice zaklejacie mocno jednÄ… stronÄ™ rolki, nastÄ™pnie dziecko wsypuje do Å›rodka wybrany przez siebie materiaÅ‚. Jak skoÅ„czy, to zaklejacie drugÄ… stronÄ™, tak żeby nic nie wypadÅ‚o. Jak zrobicie kilka instrumentów, to możecie zacząć grać do ulubionych piosenek, a najlepiej Å›piewać i grać razem z dziećmi. Åšpiewać każdy może. Starsze dzieci mogÄ… ozdobić swoje instrumenty rysujÄ…c na nich kredkami, mÅ‚odsze mogÄ… poprzyklejać różne naklejki dostÄ™pne w domu.

 

v „ Rysowanie dziecka”

 

Materiały:

duży arkusz papieru, na którym zmieÅ›ci siÄ™ caÅ‚a postać naszego dziecka

- flamastry, kredki, farba dla chÄ™tnych

- nożyczki

 

Wykonanie:

Rodzice, rozkÅ‚adacie na podÅ‚odze arkusz papieru, na którym kÅ‚adzie siÄ™ dziecko, odrysowujecie kontur caÅ‚ego ciaÅ‚a. Zadaniem dziecka jest samodzielnie, lub z pomocÄ… ( dzieci mÅ‚odsze) dorysować brakujÄ…ce części ciaÅ‚a  w odpowiednich miejscach. Na koniec, dzieci mogÄ…  „ ubrać siÄ™” rysujÄ…c sobie ubranie wedÅ‚ug wÅ‚asnego pomysÅ‚u. Po skoÅ„czeniu mogÄ… samodzielnie, lub wspólnie wyciąć caÅ‚Ä… postać i powiesić na wystawie.

v „ Miasto z pudeÅ‚ek, z rolek”

 

Materiały:

rolki po papierze toaletowym, po ręcznikach

- papierowe pudeÅ‚ka po tabletkach, syropach itp.

- mocny klej, taÅ›ma dwustronna, jednostronna

- bibuÅ‚a w różnych kolorach

- papier kolorowy

- nożyczki

- farba, pastele, inne kredki

- wiÄ™ksza kartka bloku technicznego, lub tektura

 

Wykonanie:

Dzieci wymyÅ›lajÄ…  sobie projekt wÅ‚asnego miasta, mÅ‚odszym można pomóc. MogÄ… to być różnej wysokoÅ›ci domy, samochody, drzewa itp. NastÄ™pnie ozdabiajÄ… wybrane elementy wedÅ‚ug wÅ‚asnego pomysÅ‚u, Rodzice, pomagacie swoim dzieciom poprzyklejać wybrane elementy na dużej tekturze, sztywniejszej kartce papieru.

 

PomysÅ‚y już wypróbowane :D

 

Zabawy te rozwijajÄ… kreatywność wÅ‚asnÄ… dzieci, utrwalajÄ… schemat ciaÅ‚a, rozwijajÄ… sprawność manualnÄ…, wydÅ‚użajÄ… koncentracjÄ™ uwagi, ćwiczÄ… koordynacjÄ™ wzrokowo – ruchowo - sÅ‚uchowÄ… , wyzwalajÄ… radość, wzmacniajÄ… wiÄ™zi.

 

Życzymy miłej zabawy ze swoimi dziećmi.

 

***************************

 

INTEGRACJA SENSORYCZNA W DOMU - propozycja zabaw

 

·       "koÅ‚yska" przód, tyÅ‚, na boki, można te ruchy wykonywać wraz z dzieckiem, trzymajÄ…c je na wÅ‚asnym ciele np.: zabawa w zegar, duży zegar bije " bim-bam"- rÄ™ce wyciÄ…gniÄ™te do boku i przenosimy ciężar ciaÅ‚a z jednej strony na drugÄ…, maÅ‚y zegarek cyka "cyk-cyk" ruchy gÅ‚owy do przodu i do tyÅ‚u, budzik robi "drrrrrrryn"- potrzÄ…samy caÅ‚ym ciaÅ‚em.

·       bujanie dziecka w kocu do przodu, do tyÅ‚u, na boki

·       dziecko siedzi w kocu, a my chwytamy koc za rogi i ciÄ…gniemy po pokoju, dziecko może także leżeć na brzuchu, plecach, boku, możemy w ten sposób przewozić różne zabawki z jednego miejsca do drugiego

·       dziecko leży na plecach z uniesionymi rÄ™kami, chwytamy je za rÄ™ce, lekko unosimy i koÅ‚yszemy na boki

·       siedzimy na podÅ‚odze z podkurczonymi nogami, dziecko chodzi dookoÅ‚a, a my wystawiamy przeszkody ( rÄ™ce, nogi), które ono przekracza, przechodzi pod- nad rÄ™kÄ…, nogÄ….

·       stawiamy dwa krzesÅ‚a, jedno za drugim, siadamy na nich wraz z dzieckiem i udajemy, że jedziemy samochodem, krÄ™cimy kierownicÄ… ( przechylamy siÄ™ na boki), hamujemy i dodajemy gazu ( ruchy ciaÅ‚a do przodu i do tyÅ‚u), jedziemy po nierównej drodze ( podskakujemy)

·       na podÅ‚odze kÅ‚adziemy gazety, sÄ… to kamienie w wodzie, idziemy gÄ™siego , przechodzÄ…c, skaczÄ…c z jednego kamienia na drugi, tak aby nie wpaść do wody

·       na podÅ‚odze kÅ‚adziemy sznur, próbujemy ( najlepiej boso) chodzić po leżącym sznurze, możemy także chodzić do tyÅ‚u, bokiem itp.

·       rozstawiamy meble i wszystko co może sÅ‚użyć do zbudowania toru przeszkód ( coÅ› do przechodzenia pod, nad, przez, do wchodzenia i schodzenia), dziecko pokonuje tor przeszkód, w razie potrzeby możemy mu pomóc.

·       zbijanie baniek mydlanych rÄ™kÄ…, nogÄ…, rakietkami, Å‚apanie baniek oburÄ…cz w kubeczki

·       dociskanie, oklepywanie, waÅ‚kowanie, zwijanie w matÄ™, koc ( gÅ‚owa dziecka pozostaje na zewnÄ…trz, waÅ‚kowanie dużą piÅ‚kÄ…, może być piÅ‚ka typu kangur, waÅ‚kowanie butelkami wypeÅ‚nionymi wodÄ… o różnej temperaturze ( ciepÅ‚a, zimna)

·       na podÅ‚odze kÅ‚adziemy koc, dziecko kÅ‚adzie siÄ™ na jego skraju, toczymy dziecko przed sobÄ… ( jak beczkÄ™), jednoczeÅ›nie zwijajÄ…c dziecko w koc, nastÄ™pnie toczÄ…c odwijamy dziecko.

·       mocniejsze przytulanie dziecka ( niedźwiedzi uÅ›cisk)

·       chodzenie, czworakowanie, podskakiwanie po kocyku pod którym umieszczamy różne maskotki, mogÄ… wydawać dźwiÄ™ki, dziecko może zgadywać kto to? (wczeÅ›niej możemy pokazać dziecku co chowamy pod koc)

·       odpychanie oburÄ…cz dużej piÅ‚ki,uderzanie w piÅ‚kÄ™ rÄ™koma, ugniatanie jej różnymi częściami ciaÅ‚a( rodzic podaje nazwÄ™: to jest rÄ™ka itp)

·       kilka krzeseÅ‚ ukÅ‚adamy jedno za drugim, powstaje tunel, dziecko przeciska siÄ™ przez  niego.

·       zabawa bandażem, zawijamy dziecko bandażem elastycznym- zabawa w mumie, możemy zawijać pojedyncze części ciaÅ‚a: rÄ™ce, nogi- dziecko usiÅ‚uje siÄ™ samo rozwijać

·       rozpoznawanie, bez pomocy wzroku, umieszczonych w worku drobnych przedmiotów codziennego użytku, (osoba dorosÅ‚a, po wyjaÅ›nieniu dziecku zabawy, może mówić np.”znajdź Å‚yżkÄ™”).

·       robienie kul z papieru o różnej fakturze oraz z folii aluminiowej i rzucanie nimi do dużego kosza

·       wodzenie palcem po szlaczkach wykonanych z różnych faktur (dorosÅ‚y delikatnie prowadzi palec dziecka)

·       zabawy ciastolinÄ…, masÄ… solnÄ…, malowanie palcami

·       Å›ciskanie dÅ‚oÅ„mi mokrych gÄ…bek,wyciskanie mokrych szmatek

·       Å›ciskanie gumowej gruszki tak aby przesuwaÅ‚a piÅ‚kÄ™ z waty, piÅ‚kÄ™ do ping-ponga

·       dotykanie różnych przedmiotów, np.: Å›liskich, zimnych, ciepÅ‚ych, chropowatych, gÅ‚adkich, puszystych itp.

·       różnicowanie szczypania, drapania, opukiwania,oklepywania

·       stymulacja termiczna: stosowanie na przemian ciepÅ‚ych i zimnych kompresów żelowych lub butelek wypeÅ‚nionych ciepÅ‚Ä… i zimnÄ… wodÄ…, na dÅ‚onie, stopy i stawy

·       opukiwanie dÅ‚oni klockiem

·       rysowanie figur, liter na tackach wypeÅ‚nionych materiaÅ‚ami o różnej strukturze np.: piaskiem, kaszÄ…, ryżem

·       używanie podczas kÄ…pieli różnorodnych gÄ…bek i myjek do ciaÅ‚a

·       rysowanie kredÄ… figur geometrycznych lub innych prostych wzorów na podÅ‚odze lub tabliczce i Å›cieranie ich dÅ‚oniÄ…, samymi palcami, Å‚okciem, przedramieniem; Å›cieranie ich materiaÅ‚ami o różnej fakturze (np.: gÄ…bkÄ…, kawaÅ‚kiem aksamitu, irchy, futerka, sztruksu, zmywakiem do naczyÅ„...)

 

 

 ***************************

 

DOMOWA HODOWLA FASOLI 

Proponujemy założyć hodowlę fasoli na parapecie okiennym.

Należy na sÅ‚oik naÅ‚ożyć gazÄ™, obwiÄ…zać wokoÅ‚o gumkÄ… lub sznurkiem, żeby siÄ™ trzymaÅ‚o i lekko wcisnąć do Å›rodka , żeby gaza lekko zamoczyÅ‚a siÄ™ w wodzie. Na to poÅ‚ożyć kilka ziarenek fasoli. Przez dwa-trzy dni trzeba pilnować , aby nasionka fasoli byÅ‚y lekko zanurzone w wodzie. WodÄ™ należy uzupeÅ‚niać, bo paruje. Po kilku dniach nasionka pÄ™kajÄ… i zaczynajÄ… wyrastać Å‚odygi. Dopiero potem nasionka siÄ™ ukorzeniajÄ…. Przez kilka dni obserwujemy jak Å‚odygi fasoli pnÄ… siÄ™ do góry, a system korzeniowy siÄ™ rozrasta. Po zakoÅ„czeniu eksperymentu, można wsadzić roÅ›liny do ziemi, gdyż hodowla wodna nie zapewni jej warunków wystarczajÄ…cych do peÅ‚nego rozwoju. 

 

ChÄ™tnych Rodziców i dzieci zachÄ™camy do prowadzenia równolegle dwóch hodowli - wodnej i w ziemi. Można porównywać wyniki wzrostu. Ciekawie bÄ™dzie obserwować hodowlÄ™, można jÄ… fotografować, robić wspólnie rysunki poszczególnych faz rozwoju roÅ›liny.

 

 

 

 

 

**********************************

 

Bajka dla dzieci o koronawirusie. O zÅ‚ym królu i dobrej kwarantannie.

 

 

Poznanianka Mira OrliÅ„ska, mama Klary, wpadÅ‚a na pomysÅ‚ stworzenia bajki dla dzieci o koronawirusie. UdaÅ‚o jej siÄ™ namówić do wspóÅ‚pracy psycholożkÄ™, która napisaÅ‚a bajkÄ™-pomagajkÄ™, konsultujÄ…c jÄ… z psycholożkÄ… dzieciÄ™cÄ…. Pobierz bajkÄ™ i przeczytaj dziecku, by pomóc mu zrozumieć obecnÄ… sytuacjÄ™.

https://pleszew.naszemiasto.pl/bajka-dla-dzieci-o-koronawirusie-o-zlym-krolu-i-dobrej/ar/c15-7601795?fbclid=IwAR0jek5VNTblmJFj7MC7F3kowhkiVGa-agHhXJ53MxyfvCXiETGBlDFF4JY

 

 

**********************************

 

 

Sylabowe kodowanie – zabawa edukacyjna

Proponujemy zabawę z bloga edufunkids.com (BASIA-MAGDA). Link poniżej:

 

 

http://edufunkids.com/sylabowe-kodowanie-zabawa-edukacyjna/?fbclid=IwAR1Pi6WZXj0BKSFQOxf8sz6Wrj8hvkorb8DIXUncHP_-GhPvfH-CjFAr2jY

 

 

 

 Kodowania ciÄ…g dalszy

Wydrukowany i pociÄ™ty na części poniższy kwadrat sÅ‚uży do zabawy w ukÅ‚adanie wzorów (przykÅ‚ady poniżej).

 

 


 

***************************

 

Zabawy z literami i sylabami

ZachÄ™camy do wykorzystania pomysÅ‚ów na zabawÄ™ i naukÄ™ w jednym. Poniższe propozycje sÄ… ciekawym źródÅ‚em do nauki literek i wdrażania do nauki czytania.

http://maluchwdomu.pl/2020/03/karty-pracy-z-literami-i-cyframi-do-druku.html?fbclid=IwAR3VpfOenXNJPnROoUBNZyjiPOB6ZW1eyYXl82LOLffs5o4UVxJHUhJBiDc

 

http://maluchwdomu.pl/2016/11/ilustracje-z-sylabami-do-pobrania.html?fbclid=IwAR1Kd11Sal5-F18O-M051xW73jf4HFxiPD_YYsj0phgljVvlnVCm-15gbr4

 

 

ŹródÅ‚o: blog ,,Maluch w domu”.

 

**********************************

 

Zabawy ruchowe i gimnastyczne dla przedszkolaków, czyli kolejna dawka pomysÅ‚ów od Pani Moni:

 

https://panimonia.pl/2020/03/18/zabawy-ruchowe-i-gimnastyczne-dla-przedszkolakow/?fbclid=IwAR1lfWcexcMUIdmp7-lon-HTHgG9ZStRq7w2RSpdT6aLisF_VCk0HflmaE8 

 

oraz LISTA CENNYCH UMIEJĘTNOŚCI