Zabawy z dziećmi

  

 

Drodzy Rodzice 

Proponujemy proste zabawy na spędzanie wspólnego czasu ze swoimi dziećmi. Niektóre z nich na pewno są znane, ale mogą być zapomniane.

 

v „ Malowanie szklanymi kulkami”

 

Materiały:

- szklane kulki np. takie do dekoracji akwarium lub takie, z których robi się różne kompozycje dekoracyjne na stół (jak nie ma w domu takich kulek, to mogą być orzechy włoskie w skorupkach, kasztany, lub inny materiał, który będzie się dobrze przesypywał, przesuwał w pudełku).

- farby plakatowe w tubkach, w pojemniczkach, tempery

- pudełko po butach, małe pudełka plastykowe po jedzeniu z przeźroczystym zamknięciem

- kartki bloku białego, kolorowego lepiej trochę sztywniejsze np. blok techniczny, jak nie ma w domu, to mogą być cieńsze

- jeśli są w domu, to mogą być środki z pudełka po czekoladkach, mogą być też małe plastykowe pojemniczki po jogurtach, pojemniczki szklane

- fartuszek ochronny, stara niepotrzebna koszula, podkoszulek

Wykonanie:

Dziecko ubiera ochronny strój ( młodszym dzieciom można pomóc), następnie wybiera sobie kolory farb, które wlewa, wyciska do wybranego otworu po czekoladce, lub pojemniczka.

Jeśli kartka jest za duża, to rodzice przycinają  ją tak, żeby mogła zakryć cały spód pudełka, pojemnika. Następnie dzieci wrzucają bezpośrednio na kartkę wybraną ilość kulek, orzechów, kasztanów ( mogą być 2,3,5 lub więcej), lub najpierw do farby i już kolorowe wyrzucają na kartkę. Jeśli dzieci wybiorą pierwszą wersję, to wylewają farby bezpośrednio na kartkę. Dzieci, które nie lubią mocno brudzić się w farbie, mogą używać pędzla. Jak już wszystko znajduje się w środku, zamykacie pudełko i poprzez wykonywanie różnych ruchów tj. potrząsanie, podrzucanie, przekładanie, pochylanie ( oczywiście mocno trzymacie  obie części pudełka, żeby nic z niego nie wypadło), malujecie całą powierzchnię kartki. Po skończeniu otwieracie pudełko i oglądacie efekt końcowy.       Gdy karta wyschnie, można  ją przykleić na większą kartkę i powstaje abstrakcyjny obraz, lub robicie tylko ramkę ze sztywnego papieru, tekturki. Starsze dzieci mogą powycinać nożyczkami wybrane fragmenty tła, które przyklejają na pustą kartkę według własnego pomysłu i dorysowują do nich różne rzeczy ulubionymi kredkami.

 

v „ Instrumenty z rolek”

Materiały:                                                                                                                                          

- rolki po ręcznikach kuchennych, rolki po papierze toaletowym                                                  

- szeroka taśma klejąca, nożyczki                                                                 

- materiał sypki: ryż, różne grubsze makarony, grubsza kasza, mogą być orzechy laskowe, fasola, groch itp.                                                                                                

– różne naklejki, kredki ołówkowe, bambino, świecowe

Wykonanie:                                                                                                                                 

  Rodzice zaklejacie mocno jedną stronę rolki, następnie dziecko wsypuje do środka wybrany przez siebie materiał. Jak skończy, to zaklejacie drugą stronę, tak żeby nic nie wypadło. Jak zrobicie kilka instrumentów, to możecie zacząć grać do ulubionych piosenek, a najlepiej śpiewać i grać razem z dziećmi. Śpiewać każdy może. Starsze dzieci mogą ozdobić swoje instrumenty rysując na nich kredkami, młodsze mogą poprzyklejać różne naklejki dostępne w domu.

 

v „ Rysowanie dziecka”

 

Materiały:

duży arkusz papieru, na którym zmieści się cała postać naszego dziecka

- flamastry, kredki, farba dla chętnych

- nożyczki

 

Wykonanie:

Rodzice, rozkładacie na podłodze arkusz papieru, na którym kładzie się dziecko, odrysowujecie kontur całego ciała. Zadaniem dziecka jest samodzielnie, lub z pomocą ( dzieci młodsze) dorysować brakujące części ciała  w odpowiednich miejscach. Na koniec, dzieci mogą  „ ubrać się” rysując sobie ubranie według własnego pomysłu. Po skończeniu mogą samodzielnie, lub wspólnie wyciąć całą postać i powiesić na wystawie.

v „ Miasto z pudełek, z rolek”

 

Materiały:

rolki po papierze toaletowym, po ręcznikach

- papierowe pudełka po tabletkach, syropach itp.

- mocny klej, taśma dwustronna, jednostronna

- bibuła w różnych kolorach

- papier kolorowy

- nożyczki

- farba, pastele, inne kredki

- większa kartka bloku technicznego, lub tektura

 

Wykonanie:

Dzieci wymyślają  sobie projekt własnego miasta, młodszym można pomóc. Mogą to być różnej wysokości domy, samochody, drzewa itp. Następnie ozdabiają wybrane elementy według własnego pomysłu, Rodzice, pomagacie swoim dzieciom poprzyklejać wybrane elementy na dużej tekturze, sztywniejszej kartce papieru.

 

Pomysły już wypróbowane :D

 

Zabawy te rozwijają kreatywność własną dzieci, utrwalają schemat ciała, rozwijają sprawność manualną, wydłużają koncentrację uwagi, ćwiczą koordynację wzrokowo – ruchowo - słuchową , wyzwalają radość, wzmacniają więzi.

 

Życzymy miłej zabawy ze swoimi dziećmi.

 

***************************

 

INTEGRACJA SENSORYCZNA W DOMU - propozycja zabaw

 

·       "kołyska" przód, tył, na boki, można te ruchy wykonywać wraz z dzieckiem, trzymając je na własnym ciele np.: zabawa w zegar, duży zegar bije " bim-bam"- ręce wyciągnięte do boku i przenosimy ciężar ciała z jednej strony na drugą, mały zegarek cyka "cyk-cyk" ruchy głowy do przodu i do tyłu, budzik robi "drrrrrrryn"- potrząsamy całym ciałem.

·       bujanie dziecka w kocu do przodu, do tyłu, na boki

·       dziecko siedzi w kocu, a my chwytamy koc za rogi i ciągniemy po pokoju, dziecko może także leżeć na brzuchu, plecach, boku, możemy w ten sposób przewozić różne zabawki z jednego miejsca do drugiego

·       dziecko leży na plecach z uniesionymi rękami, chwytamy je za ręce, lekko unosimy i kołyszemy na boki

·       siedzimy na podłodze z podkurczonymi nogami, dziecko chodzi dookoła, a my wystawiamy przeszkody ( ręce, nogi), które ono przekracza, przechodzi pod- nad ręką, nogą.

·       stawiamy dwa krzesła, jedno za drugim, siadamy na nich wraz z dzieckiem i udajemy, że jedziemy samochodem, kręcimy kierownicą ( przechylamy się na boki), hamujemy i dodajemy gazu ( ruchy ciała do przodu i do tyłu), jedziemy po nierównej drodze ( podskakujemy)

·       na podłodze kładziemy gazety, są to kamienie w wodzie, idziemy gęsiego , przechodząc, skacząc z jednego kamienia na drugi, tak aby nie wpaść do wody

·       na podłodze kładziemy sznur, próbujemy ( najlepiej boso) chodzić po leżącym sznurze, możemy także chodzić do tyłu, bokiem itp.

·       rozstawiamy meble i wszystko co może służyć do zbudowania toru przeszkód ( coś do przechodzenia pod, nad, przez, do wchodzenia i schodzenia), dziecko pokonuje tor przeszkód, w razie potrzeby możemy mu pomóc.

·       zbijanie baniek mydlanych ręką, nogą, rakietkami, łapanie baniek oburącz w kubeczki

·       dociskanie, oklepywanie, wałkowanie, zwijanie w matę, koc ( głowa dziecka pozostaje na zewnątrz, wałkowanie dużą piłką, może być piłka typu kangur, wałkowanie butelkami wypełnionymi wodą o różnej temperaturze ( ciepła, zimna)

·       na podłodze kładziemy koc, dziecko kładzie się na jego skraju, toczymy dziecko przed sobą ( jak beczkę), jednocześnie zwijając dziecko w koc, następnie tocząc odwijamy dziecko.

·       mocniejsze przytulanie dziecka ( niedźwiedzi uścisk)

·       chodzenie, czworakowanie, podskakiwanie po kocyku pod którym umieszczamy różne maskotki, mogą wydawać dźwięki, dziecko może zgadywać kto to? (wcześniej możemy pokazać dziecku co chowamy pod koc)

·       odpychanie oburącz dużej piłki,uderzanie w piłkę rękoma, ugniatanie jej różnymi częściami ciała( rodzic podaje nazwę: to jest ręka itp)

·       kilka krzeseł układamy jedno za drugim, powstaje tunel, dziecko przeciska się przez  niego.

·       zabawa bandażem, zawijamy dziecko bandażem elastycznym- zabawa w mumie, możemy zawijać pojedyncze części ciała: ręce, nogi- dziecko usiłuje się samo rozwijać

·       rozpoznawanie, bez pomocy wzroku, umieszczonych w worku drobnych przedmiotów codziennego użytku, (osoba dorosła, po wyjaśnieniu dziecku zabawy, może mówić np.”znajdź łyżkę”).

·       robienie kul z papieru o różnej fakturze oraz z folii aluminiowej i rzucanie nimi do dużego kosza

·       wodzenie palcem po szlaczkach wykonanych z różnych faktur (dorosły delikatnie prowadzi palec dziecka)

·       zabawy ciastoliną, masą solną, malowanie palcami

·       ściskanie dłońmi mokrych gąbek,wyciskanie mokrych szmatek

·       ściskanie gumowej gruszki tak aby przesuwała piłkę z waty, piłkę do ping-ponga

·       dotykanie różnych przedmiotów, np.: śliskich, zimnych, ciepłych, chropowatych, gładkich, puszystych itp.

·       różnicowanie szczypania, drapania, opukiwania,oklepywania

·       stymulacja termiczna: stosowanie na przemian ciepłych i zimnych kompresów żelowych lub butelek wypełnionych ciepłą i zimną wodą, na dłonie, stopy i stawy

·       opukiwanie dłoni klockiem

·       rysowanie figur, liter na tackach wypełnionych materiałami o różnej strukturze np.: piaskiem, kaszą, ryżem

·       używanie podczas kąpieli różnorodnych gąbek i myjek do ciała

·       rysowanie kredą figur geometrycznych lub innych prostych wzorów na podłodze lub tabliczce i ścieranie ich dłonią, samymi palcami, łokciem, przedramieniem; ścieranie ich materiałami o różnej fakturze (np.: gąbką, kawałkiem aksamitu, irchy, futerka, sztruksu, zmywakiem do naczyń...)

 

 

 ***************************

 

DOMOWA HODOWLA FASOLI 

Proponujemy założyć hodowlę fasoli na parapecie okiennym.

Należy na słoik nałożyć gazę, obwiązać wokoło gumką lub sznurkiem, żeby się trzymało i lekko wcisnąć do środka , żeby gaza lekko zamoczyła się w wodzie. Na to położyć kilka ziarenek fasoli. Przez dwa-trzy dni trzeba pilnować , aby nasionka fasoli były lekko zanurzone w wodzie. Wodę należy uzupełniać, bo paruje. Po kilku dniach nasionka pękają i zaczynają wyrastać łodygi. Dopiero potem nasionka się ukorzeniają. Przez kilka dni obserwujemy jak łodygi fasoli pną się do góry, a system korzeniowy się rozrasta. Po zakończeniu eksperymentu, można wsadzić rośliny do ziemi, gdyż hodowla wodna nie zapewni jej warunków wystarczających do pełnego rozwoju. 

 

Chętnych Rodziców i dzieci zachęcamy do prowadzenia równolegle dwóch hodowli - wodnej i w ziemi. Można porównywać wyniki wzrostu. Ciekawie będzie obserwować hodowlę, można ją fotografować, robić wspólnie rysunki poszczególnych faz rozwoju rośliny.

 

 

 

 

 

**********************************

 

Bajka dla dzieci o koronawirusie. O złym królu i dobrej kwarantannie.

 

 

Poznanianka Mira Orlińska, mama Klary, wpadła na pomysł stworzenia bajki dla dzieci o koronawirusie. Udało jej się namówić do współpracy psycholożkę, która napisała bajkę-pomagajkę, konsultując ją z psycholożką dziecięcą. Pobierz bajkę i przeczytaj dziecku, by pomóc mu zrozumieć obecną sytuację.

https://pleszew.naszemiasto.pl/bajka-dla-dzieci-o-koronawirusie-o-zlym-krolu-i-dobrej/ar/c15-7601795?fbclid=IwAR0jek5VNTblmJFj7MC7F3kowhkiVGa-agHhXJ53MxyfvCXiETGBlDFF4JY

 

 

**********************************

 

 

Sylabowe kodowanie – zabawa edukacyjna

Proponujemy zabawę z bloga edufunkids.com (BASIA-MAGDA). Link poniżej:

 

 

http://edufunkids.com/sylabowe-kodowanie-zabawa-edukacyjna/?fbclid=IwAR1Pi6WZXj0BKSFQOxf8sz6Wrj8hvkorb8DIXUncHP_-GhPvfH-CjFAr2jY

 

 

 

 Kodowania ciąg dalszy

Wydrukowany i pocięty na części poniższy kwadrat służy do zabawy w układanie wzorów (przykłady poniżej).

 

 


 

***************************

 

Zabawy z literami i sylabami

Zachęcamy do wykorzystania pomysłów na zabawę i naukę w jednym. Poniższe propozycje są ciekawym źródłem do nauki literek i wdrażania do nauki czytania.

http://maluchwdomu.pl/2020/03/karty-pracy-z-literami-i-cyframi-do-druku.html?fbclid=IwAR3VpfOenXNJPnROoUBNZyjiPOB6ZW1eyYXl82LOLffs5o4UVxJHUhJBiDc

 

http://maluchwdomu.pl/2016/11/ilustracje-z-sylabami-do-pobrania.html?fbclid=IwAR1Kd11Sal5-F18O-M051xW73jf4HFxiPD_YYsj0phgljVvlnVCm-15gbr4

 

 

Źródło: blog ,,Maluch w domu”.

 

**********************************

 

Zabawy ruchowe i gimnastyczne dla przedszkolaków, czyli kolejna dawka pomysłów od Pani Moni:

 

https://panimonia.pl/2020/03/18/zabawy-ruchowe-i-gimnastyczne-dla-przedszkolakow/?fbclid=IwAR1lfWcexcMUIdmp7-lon-HTHgG9ZStRq7w2RSpdT6aLisF_VCk0HflmaE8 

 

oraz LISTA CENNYCH UMIEJĘTNOŚCI

 

Strona w trakcie przebudowy. Prosimy o cierpliwość :)